Пряма, непряма дискримінація та суб’єкти конституційно-правової відповідальності в умовах збройних конфліктів

Автор(и)

  • Оксана Васильченко Директор Інституту права Київського національного університету імені Тараса Шевченка доктор юридичних наук, професор , Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2663-5399.2023.1.05

Ключові слова:

принцип рівності, дискримінація, типи дискриміна, позитивна дискримінація;, конституційно-правова відповідальність, санкції, збройні конфлікти, окупація, конституційно-правове регулювання, конституційне правопорушення, держава, глава держави, парламент, органи місцевого са- моврядування, виконавчі органи державної влади, фізичні особи

Анотація

В статті уточнюються ознаки прямої та непрямої дискримінації в умовах збройних конфліктів та коло суб’єктів, яке несе конституційно-правову відповідальність за вчинення конституційного правопорушення – дискримінацію.
Аналізуються норми Женевської Конвенції про захист цивільного населення під час війни та заборону дискримінації. Зазначається, що ворожа дискримінація є забороненою, а збройний конфлікт не є виклю- ченням для такої заборони. Положення Женевської Конвенції, якими заборонена ворожа дискримінація щодо всього населення всих держав, які перебувають у конфлікті, спрямовані на полегшення страждань, які de facto спричинені населенню держав війною. Виосновується, що незалежно від того, яка з держав, що перебувають в конфлікті, здійснює юрисдикцію щодо території і незалежно від того чи здійснює ця держава законний чи не законний контроль, але якщо контроль держави над певною територією є ефектив- ним – ця держава зобов’язана: 1) поводитися з усіма особами, що перебувають під захистом, однаково, без дискримінаці; 2) застосовувати такий захід або сукупність заходів контролю чи безпеки, які є необхідними під час війни. Не виконання чи не належне виконання вище зазначених зобов’язань сторонами конфлікту є порушенням норм міжнародного права та звичаїв війни.
В статті уточнюються ознаки прямої і непрямої дискримінації в умовах збройних конфліктів. Для того, щоб дискримінація під час збройного конфлікту була кваліфікована як пряма – немає необхідності до- водити, що особи перебували в ідентичній ситуації – сто відсоткової ідентичності досягти неможливо – достатньо, щоб їх ситуації були схожі у принципово важливих моментах. Для того, щоб кваліфікувати поводження як відмінне – має бути виявлена ознака, за якою таке різне ставлення в умовах збройного конфлікту можна ідентифікувати. Доводиться, що держава-учасник конфлікту, запроваджуючи той або ін- ший захід чи загальну політику держави, має оцінювати саме наслідки такого заходу/політики держави з точки зору чи можуть вони мати непропорційно шкідливі наслідки для конкретної групи осіб. Має бути розумне співвідношення пропорційності між засобами, що застосовуються, та метою, яку планувалось до- сягти, незалежно від того чи здійснює держава їх на своїй території, чи вдалась вона до екстериторіальної поведінки і здійснює ці заходи/політику на території іншої держави, яка тимчасово нею окупована. Держа- ва-учасниця конфлікту, переслідуючи правомірну (легітимну) мету і вживаючи заходи для її досягнення, має на кожному етапі їх реалізації оцінювати і прогнозувати до яких реальних наслідків вони призводять.
В статті наголошується, що на частинах тих територій однієї держави, над якими інша держава має неза- конний, але ефективний контроль, незалежно від того, здійснювався чи здійснюється такий контроль цією іншою державою безпосередньо, через збройні сили, або через підпорядковану місцеву адміністрацію – ця інша держава вважається такою, що має юрисдикцію на зазначеній території, а відтак несе юридичну відповідальність за свою екстериторіальну поведінку – порушення заборони дискримінації. Акцентується увага, що міжнародні акти з прав людини, міжнародні звичаї не вимагають від держави-учасниці конфлікту сприятливішого поводження щодо населення іншої держави-учасниці конфлікту, але забороненою є пряма дискримінація - гірше поводження з тією чи іншою особою чи групою осіб без адекватного обґрунтування.
Пряма дискримінація в умовах збройного конфлікту має місце, коли: 1) до особи (групи осіб), які перебу- вають на території, що знаходиться під юрисдикцією держави, ставляться у менш сприятливий спосіб, у порівнянні з тим, як ставилися чи могли б ставитися до інших осіб у подібній ситуації; 2) причиною такого ставлення є наявність у цієї особи певних характеристик, що відносяться до категорії «захищених ознак». При непрямій дискримінації йдеться про різне ставлення до людей в однакових ситуаціях в умовах воєнно- го конфлікту; однакове ставлення до людей, ситуації яких в умовах війни відрізняються.
Також в статті пропонується вдосконалити концепцію щодо кола суб’єктів конституційно-правової від- повідальності шляхом розрізнення: 1) держави, яка має юрисдикцію щодо всієї своєї території; 2) держави, яка здійснює над частиною території іншої держави незаконний, але ефективний контроль, незалежно від того, здійснювався чи здійснюється такий контроль безпосередньо, через збройні сили, або через підпо- рядковану місцеву адміністрацію.

Біографія автора

Оксана Васильченко, Директор Інституту права Київського національного університету імені Тараса Шевченка доктор юридичних наук, професор

<br data-mce-bogus="1">

Посилання

Buletsa, S., Deshko, L., Zaborovskyy, V. (2019). The peculiarities of changing health care system in Ukraine. Medicine and Law, Vol. 38 (3), Р. 427–442.

Deshko, L. (2018). Patenting of medicinal prod- ucts: the experience of implementation of the flexible provisions of the TRIPS-plus Agreement by foreign countries and the fundamental patent reform in Ukraine. Georgian Medical News, № 9, Р. 161–164

Deshko, L., Vasylchenko, О., Lotiuk, О. (2022). Crimean Tatar National-Territorial Autonomy: Regula- tory and Legal Guarantees of the Rights and Freedoms for the Indigenous Peoples of Ukraine. Visegrad Journal on Human Rights, № 3, Р. 24–28. 4.

Deshko, L., Vasylchenko, О., Lotiuk, О. (2023). Elections, referendums and territorial sovereignty of the state: case of Ukraine. Iustitia, 1. URL: http://iusti- tia.gov.ge/en/archieve.

Кудрявцева, О.М. (2021). Принцип рівності у практиці Європейського суду з прав людини. Право- ва позиція, 1 (30), С. 5–9.

Бисага, Ю., Дешко, Л., Нечипорук, Г. (2020). Міжнародна безпека, національна безпека, консти- туційна безпека: теоретико-правові підходи. Порівняльно-аналітичне право, № 4, С. 43–49.

Поличко, Т., Бисага, Ю., Берч, В., Деш- ко, Л., Нечипорук, Г., Петрецька, Н. (2021). Вер- ховенство конституційних норм у національній системі права. Ужгород: ТОВ «РІК-У», 220 с.

Совгиря, О.В., Шукліна, Н.Г. (2019). Конституційне право України. Повний курс: навч. по- сіб.К.: Юрінком Інтер, 556 с.

Федоренко, В. Л. (2016). Конституційне право України : підруч. / До 20-ої річниці Конституції України та 25-ої річниці незалежності України. К.: Видавництво Ліра-К, 616 с.

Buletsa, S., Deshko, L. & Zaborovskyy, V. (2019). The peculiarities of changing health care system in Ukraine. Medicine and Law, 38 (3), 427–442. [in English].

Deshko, L. (2018). Patenting of medicinal prod- ucts: the experience of implementation of the flexible provisions of the TRIPS-plus Agreement by foreign countries and the fundamental patent reform in Ukraine. Georgian Medical News, 9, 161–164. [in English].

Deshko, L., Vasylchenko, О. & Lotiuk, О. (2022). Crimean Tatar National-Territorial Autono- my: Regulatory and Legal Gurantees of the Rights and Freedoms for the Indigenous Peoples of Ukraine. Visegrad Journal on Human Rights, 3, 24–28. [in English]

Deshko, L., Vasylchenko, О. & Lotiuk, О. (2023). Elections, referendums and territorial sover- eignty of the state: case of Ukraine. Iustitia, 1. URL: http://iustitia.gov.ge/en/archieve. [in English].

Kudriavtseva, O.M. (2021). Pryntsyp rivnosti u praktytsi Yevropeiskoho sudu z prav liudyny [The prin- ciple of equality in the practice of the European Court of Human Rights]. Pravova pozytsiia, 1 (30), 5–9. [in Ukrainian].

Bysaha, Yu., Deshko, L. & Nechyporuk, H. (2020). Mizhnarodna bezpeka, natsionalna bezpeka, konstytutsiina bezpeka: teoretyko-pravovi pidkhody [International security, national security, constitutional security: theoretical and legal approaches]. Porivnial- no-analitychne pravo, 4, 43–49. [in Ukrainian].

Polychko, T., Bysaha, Yu., Berch, V., Desh- ko, L., Nechyporuk, H. & Petretska, N. (2021). Verk- hovenstvo konstytutsiinykh norm u natsionalnii systemi prava [The supremacy of constitutional norms in the national legal system]. Uzhhorod: TOV «RIK-U» [in Ukrainian].

Sovhyria, O.V. & Shuklina, N.H. (2019). Konstytutsiine pravo Ukrainy [Constitutional law of Ukraine]. Povnyi kurs: navch. posib. K.: Yurinkom In- ter [in Ukrainian].

Fedorenko, V.L. (2016). Konstytutsiine pravo Ukrainy [Constitutional law of Ukraine]: pidruch. / Do 20-oi richnytsi Konstytutsii Ukrainy ta 25-oi richnyt- si nezalezhnosti Ukrainy. K.: Vydavnytstvo Lira-K [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-15

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2. КОНСТИТУЦІОНАЛІЗМ ЯК СУЧАСНА НАУКА